fredag 3. april 2009

No Phale For 5-5-3

I det siste så har jeg satt meg inn i en forfatters verden.
Dette med å skrive bok. For jeg har intensjoner med å gi ut
hvertfall én bok i løpet av livet.


Jeg har satt meg inn i dette med å formulere setninger,
effekten ved å skrive setningen sånn istedet for slik,
avsnitt, lengde på setninger, kapitler etc, etc, osv, osv.


Jeg har kommet frem til at det ikke er enkelt.
For ikke bare skal man formulere korrekt. og alt det der,
men man skal jo også ha en god historie, karakterer,
bakgrunnshistorier til hver karakter, små historier og handlinger
som spretter inn her og der, og forsatt holde driven. Holde leseren
interessert hele føkkings jævla veien.


Ta f.eks Stieg Larssons "Menn Som Hater Kvinner."
Her drar han inn et familietre på over hundre stykker, hvor vi går
nærmere inn på rundt tjue av dem, og boken har lange dialoger som
utfylles med ny info hele tiden. Det er meget, meget sjeldent at
noe blir gjentatt. Sykt mye omfattende bakgrunnsstoff,
og sykt mye planlegging før selve boken blir skrevet.

Poenget mitt her er hvertfall at boken inneholder mye mer enn
det som trengs, og det blir ikke kjedelig. Kan hende man sitter og venter på
at man skal komme nærmere selve hovedhandlingen, men man kjeder seg ikke.
Og så er boken på 553 sider. 553 sider uten overflødig info.
Det krever litt. Og han nailer det.


He does not phale.
Phale he does not.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar